Över 3 miljoner hushåll i UK har mobilt bredband

 

Cirka 7% av de brittiska hushållen använda mobila enheter enbart för att ansluta till internet, och totalt 3,6 miljoner eller 17% som använder mobilt bredband för internet, visar ny forskning av kommunikation tillsynsmyndigheten Ofcom i Storbritanien.

Studien, som genomfördes mellan september och december 2010 med bredband övervakning specialister Epitiro fann att antalet bostäder som använder mobila enheter för exklusiv tillgång hade fördubblats, från 3% under 2009.

Den genomsnittliga mobilt bredband hastighet var 1,5 megabit per sekund (Mbps), vilket innebar att webbsidor tog i genomsnitt 8,5 sekunder att ladda ner. I rapporten Digital Britain, som har tagits upp av den koalitionsregering som syftar till ett minimum 2 Mb / s-anslutning för varje hem via mobil eller fast bredband.

Däremot fast bredband via telefonledningar erbjuder en genomsnittlig 6.2Mbps i en studie som gjorts i november och december 2010, med att samma sidor laddas på mindre än 0.5s.

Undersökningen omfattade över 4,2 miljoner tester och mätt medelhastigheter samt utförandet av de fem mobiloperatörer i områden med god 3G-täckning. Däremot har den inte innehållit smartphones, utan bara tittat på 3G-donglar och datacards.

Andra resultat från Ofcom rapporten inkluderar:

• Genomsnittlig hastighet ökade i områden med god 3G-täckning, till 2.1Mbps
• Under "överbelastade" peak kväll under 08:00 till 10:00, föll medelhastigheter till 1.7Mbps

Olika mobila bredband genomföras på olika sätt.
• O2, Vodafone och 3 erbjuds snabbare genomsnittlig nedladdningshastighet än T-Mobile och Orange, de nätverk som allt överallt
• O2 i genomsnitt hade snabbare anslutningar än andra operatörer, och mer lyhörda anslutningar när användarna gjort webbförfrågningar

Olika platser hade olika svar, med tätorter som erbjuder snabbare anslutningar än landsbygden. Men resultatet var mycket varierande.

Ofcom vd Ed Richards sade: "Denna forskning ger konsumenterna en tydligare bild av hur mobilt bredband dongel och datacards som konsumenter använder dessa tjänster att komplettera fasta tjänster, eller ibland som sitt huvudsakliga medel för att få tillgång online-tjänster.
"Forskningen är ett viktigt steg i Ofcoms insatser för att säkerställa att konsumenterna får den information de behöver för att utöva sina val effektivt och för att göra det bästa av konkurrensen på marknaden."

Adam målskytt, chef för yttre förbindelser på Consumer Focus, sade: "Ofcoms forskning visar att det ringa antal konsumenter förlitar sig på mobilt bredband för att få tillgång till Internet ökar.

"Täckning för mobilt och fast bredband är fortfarande ojämn, lämnar ett lotteri för konsumenter som vill få online, särskilt i landsbygdsområden och avlägsna områden. Internet är allt viktigare för konsumenterna att få tillgång till offentliga tjänster och få de bästa online-erbjudanden. Det är viktigt för konsumenterna att regeringen och telekombranschen arbeta tillsammans för att se pålitlig bredband är tillgänglig för alla oberoende av plats. Under tiden skulle vi uppmana konsumenter att kontrollera täckningen i sitt område innan du anmäler dig till någon affär. "

Derek McManus, Chief Operating Officer för mobiltelefoniföretag och fast bredband O2 bakom, sade: "Våra kunder ser nyttan av den enorma investeringen vi har gjort i vårt nätverk Vi har alltid strävar efter att leverera den bästa nätverket upplevelse för våra kunder och. Dessa resultat är ett tecken på att vi gör just detta. "