ADSL och ADSL2 fel bredband Bredbandsanslutning långsamma, opålitliga eller bara rent av misslyckats? Det finns en hel del ställen där en ADSL-anslutning kan gå fel. Den interna ledningar i ditt hem telefonen jack, den delaren om du har en modemet och datorn kan alla påverka kvaliteten på din anslutning. Din bredbandsleverantör borde kunna ta dig genom en serie åtgärder för att identifiera var problemet ligger, men här är några vanliga problem och deras lösningar. Mitt bredband slutade bara arbetar Om din ADSL-uppkoppling helt plötsligt slutar fungera, är chansen det är något fel på modemet, så detta är det enklaste stället att börja. 1. nbsp nbsp nbsp Starta om ditt modem 2. nbsp nbsp nbsp Ange ditt användarnamn och lösenord 3. nbsp nbsp nbsp Om detta inte fungerar, kontrollera alla anslutningar. Försök att ansluta modemet rakt in i telefonjacket utan att gå genom splitter för att se om det finns ett fel på splittern 4. nbsp nbsp nbsp Om du inte har en splitter / filter och du använder en fast telefon, kan detta vara problemet 5. nbsp nbsp nbsp Om du har lätt tillgång till ett annat modem, kan du alltid försöka en annan modem på din anslutning. Du måste ange ditt användarnamn och lösenord Modem problem kan ofta lösas med den klassiska stänga av och slå på den igen men ibland behöver lite mer uppmärksamhet. Det kan behöva lite programuppdateringar kan det behöva återställa till fabriksinställningarna och konfigureras igen, eller kan det bara vara dags för en ny. Om det ser ut som modemet är det problem, kontakta tillverkaren för rådgivning. Min ADSL är verkligen långsam Bredbandshastighet påverkas av ett antal faktorer. Om din anslutning har alltid varit långsammare än du skulle vilja, kan det vara du bor ganska långt från börsen. När det finns en plötslig och drastisk nedgång i hastighet, det troligt att du har använt dina data kvot för månad och du har formats. Du kan ta reda på om så är fallet genom att logga in på ditt konto (leverantörer dont normalt räkna sin egen webbplats i kvoten så att du kan göra detta i normal hastighet) och kontrollera ditt konto. Om du inte har formats, kan det ändå vara modemet, eller skumma telefonlinje, eller du kunde ha alltför många människor i ditt trådlösa nätverk (speciellt om det är osäkert ndash dina grannar kan använda den också!). Ett samtal till din leverantör bör hjälpa dig att identifiera problemet. Bredbandsmarknaden stannar när jag får ett telefonsamtal Om du använder din fasta telefon behöver du ett filter på varje telefon i huset, annars ADSL-anslutning och telefon kommer att störa varandra. Detta kan resultera i en knastrig telefonlinje, tappade samtal, eller ditt ADSL slutar fungera. Kontrollera att du har filter på alla telefoner, och de är alla fungerar korrekt. Det är inte modemet Om det inte hårdvaran, kan den interna ledningar i ditt hem. Först det viktigt att ringa din bredbandsleverantör och kontrollera att det inte finns några problem vid sin ände. Ibland finns det problem med utbyte översvämningar, kan tjuvar stjäla koppartråd (det händer) eller antal fel knock tillfälligt ut bredbandsanslutningar till dig och dina grannar. Om din leverantör säger till dig är det inga problem vid sin ände och de är fortfarande skicka en signal via till dig, kan det vara problem med antingen koppartrådar som kommer in från gatan, eller ledningarna inne i ditt hem. Tjänsteleverantören ansvarar endast för ledningarna på gatan. När den når ditt hem, dess husägare ansvar. Det innebär att om du ber om en tekniker att besöka, kommer du att debiteras en utringning avgift om det visar sig att problemet ledningar är inom ditt hem och du kommer behöva betala för att fixa det själv. Dess verkligen värt att gå igenom alla felsökning föreslagits av din leverantör innan du går denna väg. Min ADSL är långsamt eller stannar när det regnar Chansen är detta beror någonstans längs linjen till ditt hem, har koppartråd förlorat en del av sin isolering och fukten minskar dess effektivitet. Din hastighet bör plocka upp igen när regnet har slutat ndash om det doesnt, prova att starta om modemet. Låt din Internet Service Provider (ISP) vet att det finns ett problem. Im fortfarande inte nöjd Om du har gått igenom felsökningen och identifierat problemet, men du werent nöjd med den nivå av service du fick, kanske du bestämmer dig är det dags att byta bredbandsleverantörer . Det är alltid en god idé att kontrollera marknaden om du har varit på samma plan för en stund ändå, eftersom bredband planer blir bättre som leverantörer konkurrerar med varandra om kunderna. Tänk på att om det är en teknisk fråga med koppartrådar, kan du ta samma problem över till nästa leverantör ndash om du inte byter infrastruktur, till exempel gå från en Telstra linje till en Optus linje. Men kundservice och priserna varierar säkert mellan (ISP) och du kan söka efter en leverantör som bättre passar dina förväntningar. Om du behöver råd om att välja din nästa ISP, Jämför bredband kan beskriva alternativen i ditt område. Ring oss på 1300 107 856 för mer information.

mobilt bredband