Jag kan inte få Optus, måste jag få Telstra? I Australien, Telstra och Optus äger infrastrukturen koppartråd som levererar bredband och telefonitjänster i hela Australien. Detta är anledningen till när man söker efter ett bra bredband eller telefon affär, kan du få veta din fastighet är ansluten till antingen Telstra eller Optus linjer. Men det betyder inte att du har fastnat med något av dessa företag för din telefon och behöver bredband. Många olika Internet Service Providers (ISP) använder Telstra, Optus eller båda bolagen att leverera sina tjänster. Optus inte tjänsten så många hem och företag som Telstra, så om du ringer Optus först kan man få veta ADSL och kabel är inte tillgänglig i ditt område, och du kommer att få mobilt trådlöst bredband. Även Optus tjänsten inte är tillgängliga till dig, kan du få eventuellt ADSL via en ISP med Telstras linjer. De flesta bredbandsleverantörer använda Telstra rader så du bör ha gott om valmöjligheter för dig. Det bästa sättet att kontrollera är att ringa flera olika ISP: er efter att ha talat med Optus och fråga om de kan erbjuda ADSL2 i ditt område. iiNet (1300 796 169), iPrimus (1300 139 939), TPG (1300 107 856) Dodo (1300 731 143) och internoden (1300 107 856) alla använder Telstras linjer för att erbjuda ADSL2 till sina kunder. Im redan med Telstra eller Optus, är det svårt att flytta? Det är inte svårt att röra sig bort från Telstra eller Optus, som din nya leverantör kan ta hand om de flesta av processen själva. De kan be dig att avsluta ditt befintliga bredband själv men de kommer att låta dig veta exakt vad du behöver göra och hålla er uppdaterade varje steg på vägen. Om du vill flytta din telefon över till en annan leverantör och bunta ditt bredband och telefon tillsammans, kommer du att spara vanligtvis pengar på ditt bredband. Dock får du inte att kunna ta emot samtal för ett par dagar. Din nya leverantör kan tala om exakt vad som väntar. Om du håller telefonen, du brukar ha några avbrott i denna tjänst. Im med Optus ... har jag något annat val? Alternativt, om raderna i din fastighet ägs av Optus, behöver du inte nödvändigtvis att registrera dig med Optus för din Internet-planen. Exetel (1300 107 856), iPrimus och Dodo kan ofta leverera en Internetanslutning via en Optus ägs linje. Om du har några andra frågor om bredband, kan du ringa något av ovanstående Internet Service Providers (ISP), som erbjuder bredband över hela Australien. Du kan också ringa oss på 1300 107 856 för råd om den bästa leverantören av bredband för dina behov.

mobilt bredband