Telco kunder ansiktet information overload Kunderna söker för teletjänster lider av "information overload" enligt en studie. Rapporten, som finansieras av Deakin University och Australian Communications Consumer Action Network (ACCAN), hittade några konsumenter var så överväldigad med besluten, de var enbart förlita sig på rekommendation av säljaren eller vänner för att slippa jämföra planer. I vissa fall rapporterade konsumenter det var så mycket information från telekomföretag var det bara lättare att bo med sin nuvarande operatör än switch. Deakin University rsquos konsumentbeteende experten, Dr Paul Harrison, genomfört studien. För mycket information som inte kommer att öka förståelsen, hittade Dr Harrison, och kan öka förvirringen istället. Enhet prissättning - att bryta ner kostnaderna för en plan i enheter för enklare jämförelse - inte visat sig vara mycket framgångsrika i att hjälpa konsumenterna välja mellan leverantörer. "Bättre ndash inte mer ndash information till kunderna som behövs," Dr Harrison sade när han presenterade rapporten på ACCAN nationella konferensen. I rapporten rekommenderas mindre jargong, uppmuntra användningen av jämförelse webbplatser och vidareutbildning för konsumenter om hur man kan jämföra planer. Scott Kennedy, General Manager för bredband jämförelse webbplats Jämför Bredband , säger: "Vi ger exakt tjänsten Paul Harrison hänvisar till och det är gratis Även utan jämförpriser kan vi guida konsumenten till rätt plan för deras behov.." Jämförelse webbplatser kan erbjuda oberoende, enkla råd och göra det möjligt för konsumenterna att jämföra planer för sig själva. Kunder som har frågor kan ringa upp och få jargong förklaras av någon som inte försöker svårt att sälja en produkt på samma gång. Rapporten efterlyser också en bekräftelse från beslutsfattare att telekommunikation är ett viktigt verktyg och spela en central roll i människors rsquos liv och som innebär ett betydande finansiellt åtagande och starkare skydd konsument. Viktig information som konsumenterna inkluderar täckning , kontraktsuppdrag uppsägning och ångerperioder, rekommenderas i rapporten.

mobilt bredband